Historien om Nilsson Special Vehicles

En historia nästan lika gammal som bilen själv, börjar i det tidiga 20-talet endast några år efter
laholmarna fått se en riktig bil för första gången 

20-talet

10 år tidigare besöker en bil Laholm för första gången. Den är av franska märket Panhard och väcker stor uppståndelse. Godsmän och rika köpmän skaffar sig bilar.

Ur den blomstrande cykeltillverkningen i Laholm väcks teknikpijonärer i takt med bilens segertåg över Sverige. Företag startas med anknytning till bilindustrin bl.a. Laholms Karosseri.

Modellen T-Ford blev mycket populär i Sverige.

Yngve Nilsson får 1934 anställning hos Laholms Karosseri efter flera års praktiserande som vagnmakargesäll på olika håll i Skåne. Här ställs höga krav på kunnande och Yngve lär sig yrket.

30-talet

40-talet

Yngve Nilsson får 1934 anställning hos Laholms Karosseri efter flera års praktiserande som vagnmakargesäll på olika håll i Skåne. Här ställs höga krav på kunnande och Yngve lär sig yrket.

Antalet anställda växer successivt till 10 och förutom verksamheten med bl.a. brandbilsbyggandet börjar tillverkningen av begravningsbilar

50-talet

60-talet

Yngve Nilsson Karosseri tar sig an sitt första uppdrag från Volvo – att bygga om Amazoner till servicefordon. Detta jobb leder till en betydande tillverkning av ambulanser byggda på Volvobilar. Begravningsbilar exporteras till den engelska marknaden.

Yngve Nilssons tvillingpojkar, Karl-Erik och Nils-Åke, tar över företaget och samarbetet med Volvo utvecklas. Yngve Nilsson Karosseri blir underleverantör till Volvo. Ambulanser, begravningsbilar och limousiner dominerar tillverkningen. En helt ny fabrik byggs.

70-talet

80-talet

DDR blev storköpare av limousiner, 123 Volvolimousiner och Volvo-landauletter. Citroen limousiner byggdes för Östtyska staten. Begravningsbilar monterades i Indonesien och limousiner monterades i Thailand och Malaysia. Begravningsbilar och limousiner exporterades till den engelska marknaden.

Yngve Nilsson Karosseri utnämns till årets företagare i Laholm.

Utöver Volvoombyggnationer byggdes Ford begravningsbilar, Opel limousiner och Mercedes begravningsbilar. Därtill byggdes ett flertal spektakulära bilar – prototyp av Volvo 850 Cabriolet, förlängda Mercedes A-klass, Ferrari Dino 206 S m.fl. 1995 var året då Yngve Nilsson Karosseri firade 50-årsjubileum.

90-talet

2000

Samarbetet med Volvo förändras och Yngve Nilsson Karosseri fungerar inte längre som underleverantör till Volvo. Företaget måste stå på egna ben och köper ut utvecklingsprojektet med limousiner och begravningsbilar byggda på det nya S-80 chassiet

3000 limousiner hade fram tills nu byggts i Laholm. En välkänd slogan för Yngve Nilssons limousinebyggande blev känd världen över “Making Cars Longer”.

2001

2004

Yngve Nilsson Karosseri omstruktureras och bildar Nilsson Special Vehicles. Tanken för det nya Nilssons var att fortsätta bygga på Volvobilar och ett 20-tal arbetstillfällen öppnades upp. Även om uppstarten av Nilsson Special Vehicles stötte på en del problematik, var Ulf Corné, ägare och anställda redo att satsa helhjärtat. Bilbyggandet tog åter fart i lokalerna i Laholm och ett av de största projekten blev en limousine till det Holländska Hovet. Vid årets slut visade det sig att företaget lyckats leverera ut 31 bilar. Kämpandet om att återvinna förtroendet och att återigen vara med i bilbranschen hade gett resultat.

Produktionen steg kraftigt och marknaden runt om i världen började återigen att visa intresse för det lilla företaget i Laholm.

2005

2006

Volvosamarbetet hade utvecklats väl och betydande underleverantörer har knutits till företaget. Den egna produktionstakten har höjts och antalet arbetstillfällen har likaledes ökat.

Ambulansmarknadens uppdämda behov, både i Norge och Sverige, gav ytterligare fart under fötterna. Nilsson Special Vehicles har etablerat sig på marknaden och har definitivt för avsikt att stanna kvar och vara en del av utvecklingen.

Under hösten 2007 kommer Shejk Mohammed Al-Amoudi in som ny huvudägare i bolaget.

2007

2008

Under 2008 var det ett flertal större affärer som gick Nilssons väg. Bland annat fick vi order på drygt 50 begravningsbilar och limousiner från vår återförsäljare i England, Wilcox & Co. Dessa bilar levereras under 2008 och en bit in på 2009.

Det har också påbörjats ett arbete med att etablera återförsäljare i fler europeiska länder. Den ekonomiska krisen har drabbat även specialfordonssegmentet och härigenom har även Nilsson drabbats med en minskning i orderingången som följd.

Nilsson vinner en prestigefylld upphandling på ambulanser till Nord-Europas största sjukhus, Ullevål Universitetssjukhus i Oslo. Till dags dato har vi levererat 8 bilar och vi har en bekräftad order på ytterligare 6 bilar för leverans innan sommaren.

Nilsson har nu nya återförsäljare i Italien, Polen, Belgien, Holland, Luxemburg, Spanien och Frankrike.

2009

2010

Ett milstolpe i Nilssons historia när den nya ambulansen introducerades i april månad. Redan innan lansering fanns ett antal bekräftade order och alltsedan introduktionen så har orderstocken växt.

2010 var ett år då vi inte bara fick ambulansen helbilsgodkänd för Europa utan även ett antal av våra begravningsbilar fick detta certifikatet. Ambitionen att växa i Europa med vårt produktutbud tog alltså ett stort steg framåt.

Nilsson firar 70-årsjubileum. Orderingången har ökat med 75 procent jämfört med föregående år. En ny ambulansmodell har börjat utvecklats med XC90 som bas. Försäljningen av begravningsbilar i England har gått bättre än någonsin och orderboken är full en bit in på 2016.

Detta är också året då Nilsson lanseras på börsen. Ett stort steg i Nilssons historia och första dagen för handel med Nilssons aktier på Nasdaq First North var den 11 December.

2015